18

Megadergilerde Yayın Yapmak Bir Araştırmacı için İyi mi Kötü mü?

“Megadergiler” bilimsel yayıncılık tarihinde bir fenomen olma yolunda ilerliyor. İngilizcesi “megajournal” olan bu dergiler, kısaca her türlü bilimsel alanda geniş bir içeriğe sahip, genel erişime açık, online yayınlardır. Bu dergiler, yayıncılık anlayışını değiştiren yeni bir yayın sınıfı ortaya çıkardı. Bu tarz dergiler araştırmacılara daha verimli, daha hızlı ve daha açık bir şekilde bilimsel yayın yapma olanağı sunuyorlar. Ancak online açık erişim sunan megadergilerin kariyerinize iyi mi yoksa kötü mü etki edeceği sorusu cevabını çoğu araştırmacının ve bilim insanın merak ettiği bir soru. Özellikle kontrol sistemlerinde eksikler olduğu yönündeki kanı oldukça yaygın. Fakat endişelenmenize gerek yok, bu tarz dergilerde makale yayınlamak, sanıldığının aksine, kariyerinize olumlu yönde bir etki yapabilir.

 

Megadergilerde makale yayınlamanın yararları

Öncelikle, megadergilerde Nobel ödüllü akademisyenler ve bilim adamları da makale yayınlıyorlar. Hatta birçoğu bu dergilerin danışman kurulunda yer alıyor. İkincisi, bu tarz dergilerde yayın yapmak okuyucu kitlenizi tahmin edemeyeceğiniz kadar arttırıyor. Bir araştırmaya göre, açık erişimli dergilerdeki makalelerin ücretli dergilerdekilere göre indirilme oranları %89, tekil ziyaretçi oranları ise %23 daha fazla.

Megadergilerin diğer bir önemli artısı ise hızlı yayıncılık: Bu dergiler araştırmanızı diğerlerine oranla çok daha çabuk yayınlıyorlar. Aylarca hatta yıllarca beklemek zorunda kalmıyorsunuz. Ayrıca, fiyatlara baktığımızda açık erişimli bu dergilerin diğerlerine oranla çok daha ucuz olduğunu görüyoruz. Binlerce dolara araştırma yayınlatma dönemi artık geride kalıyor diyebiliriz.

Açık erişimli yayıncılarda yayın yapmayla ilgili diğer bir korku ise makalelerinizden kimsenin haberinin olmayacağı. Peki alanınızdaki diğer araştırmacıların, adlarını hiç duymadıkları bir dergideki bir makaleyi okumalarını nasıl sağlarsınız? Bu o kadar da zor değil çünkü online dünya bu konuda da size büyük seçenekler sunuyor. Öncelikle makalelerinizi kendiniz pazarlamanız gerekecek.  Bu işe makalenizi okuyucu kitlenizin ziyaret ettiği online veritabanlarına göndererek başlayabilirsiniz. Ardından sosyal medya kanallarını aktif bir şekilde kullanmanız da okuyucu kitlenizi genişletecektir. Unutmayın, iyi bir makale nerede yayınlanırsa yayınlansın mutlaka fark edilecektir.

X

Ücretsiz makalelerinizi tükettiniz.

Araştırma yazarlığı ve akademik yayıncılık konusundaki tüm kaynaklarımıza sınırsız erişim sağlamak için ücretsiz üye olun:

  • 320 + blog makaleleri
  • 50+ Web Seminerleri
  • 10+ Uzman podcast
  • 10+ e-Kitap
  • 10+ Kontrol Listesi
  • 50+ İnfografikler