Kitlesel fonlamanın ne olduğunu bilmeyenler için kısa bir giriş ile başlayalım. Kitlesel fonlama adı üstünde kitleler tarafında maddi destek sağlamak anlamına geliyor. Bu internet ile hayatımıza giren bir destek sistemi aslında. Bu işin gelişmesinde ise çoğunuzun duymuş olduğu Kickstarter.com sitesi başı çekmektedir. Proje detayını siteye giriyorsunuz ardından istediğiniz parayı yazıyorsunuz. Eğer belli süre içerisinde insanlardan o parayı toplayabilirseniz, projeniz başarılı bir şekilde fonlanmış oluyor. Ardından yapmanız gereken size maddi destek sağlayan kişilere söz verdiğiniz şeyleri gerçekleştirmeniz. İşin basitçe işleyişi bu şekilde. Bu sistem o kadar popüler oldu ki, daha sonra başka siteler de bu şekilde açıldı. Hatta bu sitelerden çıkan bazı projeler şu an milyar dolarlık şirket durumundalar.

crowdsourcing-tapAkademik araştırmalarda bu sistemi kullanma konusuna gelirsek neden olmasın. Kitlesel fonlamayı sadece para yatırmak olarak düşünmememiz lazım. Aslında bu sistemin gerçek anlamı kitlesel kaynak. Yani yapamadığınız veya yapmaya zamanınızın olmadığı işleri başka birilerine teslim etmeniz ve projeyi ortaklaşa geliştirmeniz. Unutmayın iki beyin bir beyinden her zaman daha iyidir.

İşbirliklerini bir üst seviyeye taşıma
İşin pratikliği açısından bakarsak, araştırmalar için işbirliği yapmak uzun bir süreç olabilir. Gerekli yeteneğe, yetkinliğe ve deneyime sahip kişileri bulmak için kapsamlı bir arama gerekebilir. Genellikle de aradığınız kişi belli bir yerde çalışmaktadır ve ayrılmayı düşünmüyordur. Ayrıca bu tarz akademik bir araştırmada çok miktarda insanı işin içine katabilmek de çok kolay değildir. İşte bu noktada konu ile alakası olmayan insanları işin içine katabilirsiniz. Zaten işin ilginç tarafı da budur. Araştırma hakkında daha önce bir bilgisi olmayan normal kişilerden de farklı destekler alabilirsiniz hatta hiç beklemediğiniz şekilde iyi sonuçlar elde edebilirsiniz. Bu tamamen projeyi nasıl kurguladığınıza da bağlıdır. Örneğin bu kişileri ufak çaplı bir odak grubu olarak kullanabilirsiniz.

Araştırmayı bir oyun haline çevirme
Kitlesel kaynakları kullanmak iş dünyasında oldukça yaygındır. Örneğin en çok kullanılan kaynaklardan biri grafik tasarımcılardır. Dünya’nın herhangi bir yerinden istediği yere bilgisayarını kullanarak dizayn yapabilir ve gönderebilir.

Akademik tarafa gelirsek mesela Amerika’daki Michigan State Üniversitesi’nden bir profesör biyokimya ve moleküler fizikteki bazı problemleri çözmek için online bir sistem kuruyor. Bunu yaparken de internetteki oyun kominitelerini kullanıyor. Oyuncular ile doktoralı bilim insanlarının bilgilerini birleştiren profesör, araştırma problemlerine farklı bir yaklaşım getirmeyi hedefliyor. Araştırmayı merak ettiyseniz bir protein ya da nükleik asidin üç boyutlu yapısını bir yazılım yardımıyla çıkarmak ile ilgili.

Şüphecilik herzaman kaçınılmaz
Bu konu hakkında da eleştiriler yok değil. Bir kısım eleştirmenler kitlesel kaynak kullanarak geniş kitlelere ulaşmanın anket yapmaktan farklı olmadığı görüşündeler. Anket kağıtları artık bu işi yapan Survey Monkey gibi online araçlar ile yer değiştirdi fakat bazı basit yöntemler halen aynı.  Bu sistemin savunucuları araştırmalara hiç ilgisi olmayan kişileri katmanın tek bir faydası olacağı görüşündeler. O da araştırmaların tasarımlarında ve yayımlanmasında daha anlaşılır bir dil kullanılmasıdır.

Bir araştırma için gönüllü olmak ilgi alanlarına göre değişiklik gösterebilir.  Bazıları para için bunu yapar bazıları da  bağlantı için. Bu yüzden farklı yolları denemek her zaman önemlidir. Örneğin, online oyuncularla işbirliği yapmak da araştırmayı finanse etmek için bir yol olabilir. Belirlediğiniz online oyunlara bazı bonuslar ekleyip çevrimiçi satın alma özellikleri getirebilirsiniz. Online oyuncuların oyun içi satın almalara ne kadar paralar harcadıklarını duysanız şaşırırsınız.

Share Button