Altmetrikler, akademik ve bilimsel yayıncılıkta kullanılmaya başlanan, etki faktörü ve diğer değerlendirme yöntemlerine alternatif olarak çıkan yeni bir dizi ölçü. Açılımı İngilizce “Article Level Metrics” yani “makale düzeyindeki ölçüler” olan altmetriklerin en olumlu özelliği sadece atıf sayılarını değil, makalelerin görüntülenme ve indirilme sayıları, sosyal medyadaki etkisi gibi değerleri de ölçmesi. Araştırmaların online olarak etkilerini daha kapsamlı izlemek ve ölçmek için tasarlanmış olan altmetrikler; Twitter, Facebook, Google+ gibi sosyal medya kanallarında makalelere yapılan atıfları (daha doğrusu “mention”ları) topluyor. Eğer bir kişi makaleniz hakkında bir tweet atar veya bir blog yazısı yazarsa sistem hemen bunu anlayabiliyor. Aynı zamanda geleneksel medya ile akademik ve bilimsel sitelerden de verileri topluyor, analiz edip kullanıcıya sunuyor. Altmetrik hesaplayıp araştırmacıların hizmetine sunan çeşitli web siteleri ve projeler var. Bunlardan Altmetric.com’a bir göz atalım.

altmetric-logo

Altmetric.com

Altmetric.com, kullanıcıların her bir makaleye yapılan orijinal atıfları görmesini sağlıyor ve her makalenin ne kadar etki yarattığını, bir puanlama sistemi kullanarak kullanıcıya söylüyor. Bu puanlama sistemi üç faktöre dayanıyor:

  • Hacim: Ne kadar fazla farklı kişi yazıya atıf yaparsa puan o kadar yüksek olur. Eğer bir kişi aynı makaleye birden fazla atıf yaparsa sistem onu otomatikman reddeder.
  • Kaynak: Her atıf kaynağının puanlamaya etkisi farklıdır. Örneğin bir gazetenin yaptığı atıf bir bloğun yaptığından daha değerlidir.
  • Yazar: Her atıf sahibinin bilimsel makaleler hakkında ne kadar sık konuştuğuna ve belli bir dergiye veya yazara meylinin olup olmadığına bakılır.

Altmetric.com bireysel araştırmacılara ücretsiz hizmet sunuyor

Altmetric.com’un kullanımı oldukça kolay. Altmetric.com’dan indireceğiniz web tarayıcı uygulaması ile birkaç saniye içinde makaleniz için altmetrik verilerini görebilirsiniz. Uygulamayı indirdikten sonra web tarayıcınızda gözükecek olan “Altmetric it” tuşuna basarak gerekli verileri alabilirsiniz. Altmetric sosyal medyadan da veri aldığı için makalenizin etkisini kısa süre içinde görebilirsiniz. İsterseniz aldığınız bu bilgileri makalenizde de kullanabilirsiniz.

Altmetric.com’da günde yaklaşık 5 bin makale taranıyor ve sayı gün geçtikçe artıyor. Özellikle bireysel araştırmacılar, insanların makaleleri hakkında ne düşündüğünü merak ederler. Bu yüzden altmetrik verileri işinize hayli yarayabilir.

Share Button