Günümüzün akademik dünyasında o kadar büyük bir rekabet söz konusu ki, iyi kaynaklara sahip ve gerçekten yetenekli bir ekip içinde yer edinmek ciddi bir ayrıcalık olarak kabul ediliyor. Ayrıca, çalışmanızın alanında prestijli bir dergide yayımlanması da oldukça büyük bir başarı sayılıyor. İşte bu yüzden, akademik yayın konusunda başarı elde etmek için bir takım stratejiler belirlemeniz gerekir. İşinize yarayabilecek bazı taktiklere göz atmadan önce, genel hatlarıyla güncel beklentilere değinelim.

Teslim edileceklere odaklanın

Bugünlerde, metodolojinizin sunduğu verilerin ya1512-competitive-advantage-400nı sıra araştırma sonuçlarınızın yayımlanması da çalışmanız için teslim edilecekler kategorisinde yer alıyor. Karşınızda ister akademik komite ister burs komitesi olsun, size yöneltilecek olan “Son zamanlarda nelerle uğraşıyorsunuz?” sorusu, alanınızda sizi farklı kılan özelliklerinizi ve kapasitenizi test etmeyi hedefleyece
ktir. Beklentiler oldukça yüksek olacaktır. Hele hele araştırmanızın arkasında kurumsal bir destekçi varsa, bu beklentiler daha da artacaktır. Ayrıca söz konusu komiteler daima prestijli bir dergiden gelen kabul mektubunuzu da görmek isteyecektir, zira bu herkes için değerli bir reklam kaynağıdır.

O halde, araştırmalarınızın yayımlanması için nasıl stratejiler geliştirmeli ve bu stratejiler doğrultusunda nasıl hareket etmelisiniz? Aşağıda paylaştığımız bilgilerin yardımıyla, siz de kendi stratejinizi geliştirebilirsiniz.

C planı ve hatta D planı

Ne yazık ki mevcut koşullarda, tek bir dergiyi hedefleyerek ya da B planı olarak alternatif bir dergi belirleyerek geliştirilen bir strateji yeterli olmayacaktır. Bunun yerine daha kapsamlı düşünerek değişkenlerin bir listesini oluşturmanız ve farklı senaryolara hazırlıklı olmanız gerekiyor. Nasıl mı?

  1. En baştan kapsam dışında kalan dergilerin hangileri olduğunu öğrenin. Şimdilerde, bazı kurumlar tanınmış prestijli dergilerin dışında başka yerlerde yayın yapmaya izin vermiyor. O yüzden, bu dergilerin hangileri olduğunu önceden bilmek size yardımcı olacaktır.
  2. Araştırma sözleşmenizin sınırlarını bilmeniz çok önemli. Çünkü, eğer araştırmanızı kâr amacı gütmeyen bir vakıf finanse ediyorsa, yayımlama hakkının kime ait olduğu konusunda bazı kısıtlamalar olabilir.
  3. Her dergi hakkında toplayabileceğiniz kadar çok bilgi toplayın. Etki faktörü, kabul oranları, geri çekme sayıları ve yayımlanmış tekrarlanamayan çalışmalar gibi dergilere ait bilgileri derleyin.
  4. Seçtiğiniz her dergi için net bir gerekçe bulun. Bu, alabileceğiniz bir ret kararına itiraz etmek istediğinizde kullanabileceğiniz değerli bir veri olacaktır.
  5. Seçmiş olduğunuz dergilerin teslim şartlarını öğrenin. Bu, gerçekten gerekli bir bilgidir. Sizin de tahmin edebileceğiniz üzere, bu koşullara uyulmaması bir numaralı ret nedenidir.
  6. Sorumlulukları, ortak yazarlar arasında net ve detaylı bir şekilde paylaştırın. Bu adım, yeniden başvuru yapıldığında gerekebilecek her türlü değişikliği yapmak açısından faydalı olacaktır.

Strateji ve hazırlıkla gelen başarı

Elbette ki hazırladığınız tüm çalışma ve makalelerin prestijli bir dergide yayımlanması, sizi motive edecektir. Ama maalesef, yukarıda da altını çizmeye çalıştığımız gibi, akademik dünyada bu işler artık hiç de kolay değil. Şu anda, çığır açan araştırmaların bile prestijli bir dergide yayımlanma garantisi yok. Bugün, etki faktörü yüksek yayın mecralarından çok daha fazla sayıda araştırma ekipleri bulunuyor. Bu yüzden, makalelerinizi mantıklı yollarla pazarlamanız gerekiyor. Gerçi, bağlı olduğunuz kurum çalışmalarınızı nerede yayımlatacağınıza dair herhangi bir sınırlama getirmiyorsa, açık erişimli platform sayısının gitgide arttığı bu günlerde, şüphesiz birkaç açık erişim dergisi bulabilirsiniz. Ama elbette ki, bunlar ilk tercihiniz olmamalı. İnanın ki, araştırmanızın yayımlanması için hazırlık yapmaya ve detaylı bir kampanya stratejisi planlamaya ayıracağınız zaman, sizi diğer adayların bir adım ötesine taşıyacaktır.

Share Button