Bilimsel bir araştırma yapmak ve bir dergiye makale yazmak oldukça muazzam bir emek gerektirir. Bu önemli çaba, makale yayınlandığında yerini doğru kitleye ulaşıp ulaşamadığı endişesine bırakır. Dünyadaki bilimsel üretimin öngörülemeyen bir hızla arttığı düşünüldüğünde, makalenizi diğerlerinin önüne çıkarmak oldukça güçtür. “Bunu başarmanın bir sırrı var mıdır?” diye soracak olursanız, size araştırma makalelerini tanıtmak için kullanılan yeni bir yöntemden söz etmek istiyoruz.

Renkli bir pazarlama aracı

2015 yılında Taylor & Francis tarafından başlatılan karikatürize özet, görselliğin ön planda olduğu günümüzde bir makalenin içeriğinin eğlenceli bir şekilde karikatürle özetlenmesidir. Amacı ise insanları araştırma makalelerini okumaya teşvik etmektir.

Bu yöntem, yazarların eserlerini çizim yoluyla özetlerken resimlerin metin üzerindeki yadsınamaz gücünü harmanlamaktadır.

Temel olarak çizimler zor kavramların anlaşılmasına ve dil engelinin aşılmasına yardımcı olur. Karikatürlerin çoğunda mizah ve parodi unsurları bulunur ve bu da izleyicinin ilgisini çekmek için işe yarar bir araçtır.

O kadar ki, karikatürize özetler 2016 yılında ALPSP (Association of Learned and Professional Society Publishers) Öğrenilen ve Profesyonel Toplum Yayıncıları Derneği’nin “Yayıncılıkta Inovasyon”  ödülüne layık görüldü.

Güçlü Çizimler

Yazarlar, editörler ve yayıncılar günümüzün rekabetçi koşulları altında, okurların ilgisini çekebilmek için yeni arayışlar içindeler. Ve görseller de bunu gerçekleştirmek için birebir!

Taylor & Francis’e göre, karikatürize özetler şimdiden 11000’den fazla yayınlanmış makalenin ortalamanın üzerinde indirilmesine yardımcı olmuş. Bunlar arasında bilimden tutun da teknoloji ve matematik gibi çeşitli alanları temsil eden makaleler bulunuyor.

Şüphesiz, daha geniş kitlelere, hatta daha genç araştırmacılara ulaşmanın etkin bir yolu bu. Ayrıca karmaşık araştırma bulgularının resimlerle okuyucular için daha cazip ve anlaşılır kılınabilmesi de cabası.

Farklı bir açıdan bakacak olursak, yazarların karikatürdeki bir karakterle özdeşleştirilmesinin akranlar arası iletişim ağında da etkili bir rol oynayacağını da söyleyebiliriz.

Günümüzde sosyal medyanın ne kadar yoğun bir şekilde kullanıldığı göz önüne bulundurulduğunda, bu karikatürize özetlerin sosyal medya veya e-mail yolu ile paylaşımı ne kadar arttırabileceğini de kestirebiliriz.

Buna ek olarak bu karikatürler basılı doküman olarak da kullanılabilir. Yazarlar söz konusu görselleri çalıştıkları kurumda veya iş yerinde asabilir ve konferans veya buna benzer etkinliklerde kullanabilir .Hatta yazılı bültenlerde bile bu görsellere yer verilebilir.

Yorumlar

Şu ana dek tepkiler oldukça olumlu görünüyor. Karikatürize özetlerin yayınlanmasından sonra, yukarıda da belirttiğimiz gibi, makalelerin okunma oranında belirgin bir artış gözlenmeye başlanmış.

Elbette ki bazı olumsuz eleştiriler de var. Mesela okuyucuların görsel okuryazarlığının hafife alındığı konusuna parmak basanlar bulunuyor.

Bunun dışında, bu uygulamanın sözel ile görselin arasındaki boşluğu açacağını düşünenler de var. Bu olumsuz düşüncenin çıkış noktası ise okuyucunun ilgisinin görselle çekilmesinden sonra sayfalarca metin okuması gerekmesi.

Tüm bu eleştirilere rağmen, eğlenceli kareler hem yenilikçi bir pazarlama aracı hem de bir araştırmayı sunmanın ilginç bir yolu değil mi?

Share Button