pptttGünümüzde, hemen hemen her yerde her konu ile ilgili birçok PowerPoint slayt sunumu bulmak mümkün. Bu durum, görsellerle öğrenen insanların hem ilgisini çekiyor, hem de hoşlarına gidiyor. Ancak diğerleri bu yöntemi kendini çok fazla tekrarlayan, aşırı sık kullanılan ve artık klişeleşmiş bir sunum tarzı olarak görebiliyor. Söz konusu görsel sunumların yaygın olarak kullanılması, aslında insanın aklına “Acaba ekranda gösterilen bu slaytlar sunumu yapan kişiyi rahatlatmak için mi kullanılıyor?” sorusunu getiriyor. Ayrıca bu mesele, insanı “Görseller sunumun olmazsa olmazlarından mı?” diye düşünmeye de sevk ediyor. Aşağıdaki sunum yöntemlerine şöyle bir göz atalım ve bu soruların cevaplarını bulmaya çalışalım.

Dinleyici kitleniz kimlerden oluşuyor?

İlk olarak şunu aklınızdan çıkarmayın: Sunum, dinleyiciler içindir. Başrolde daima onlar vardır. Peki, dinleyiciniz kimler? Ne amaçla sizi dinlemeye gelmişler? İstekleri, ihtiyaçları, beklentileri neler? Konunuz ile ilgili merak ettikleri neler olabilir? Sunum sonrasında dinleyicinin görüşleri nasıl değişecek? Dinleyici sunumunuzda paylaştığınız bilgiyi nasıl kullanacak? İşte bu soruların cevapları, dinleyicinin sunumunuzu daha kolay, daha hızlı anlayabilmesi ve takip edebilmesi konusunda size yön gösterecektir. Elbette ki, sunumunuz sayesinde ne elde etmek ve neye ulaşmak istediğinize, amacınızın ne olduğuna da siz karar vermelisiniz. Tüm bu sorulara vereceğiniz cevaplar doğrultusunda,  kendinizi dinleyici yerine koyarak sunumunuzu nasıl ilgi çekici hale getireceğinizi düşünüp ona göre hazırlık yapabilirsiniz.

Görseller kötü sunum becerilerinin yerini tutmaz

Çok iyi yazılmış, ilgi çekici ya da eğlenceli bir konuşmanız yoksa, dağıtacağınız bildiriler ya da göstereceğiniz slaytlar ve grafikler ne kadar renkli ve süslü olursa olsun, izleyicilerin dikkatini çekmeyecek ve işe yaramayacaktır. Slaytlar, sunumların olmazsa olmazı değildir. Çarpıcı istatistikler, hikâye ve anekdotlar çok daha fazla ilgi çekecektir. Aslında, burada çok hassas bir çizgi olduğu unutulmamalı: Anekdot ve anılarda kişisel konulara girmek ya da gereksiz espriler yapmak da dinleyicilere itici gelebilir. Ayrıca, görsel araçları kendiniz için bir güvenlik kalkanı gibi kullanmamaya özen göstermelisiniz.

Hiç kendinize “Neden” diye sordunuz mu?

Sunum hazırlarken, her seferinde mutlaka “Neden görsel araçlar kullanıyorum?” sorusunu kendinize sorun.

Bir sunumun hedefi, aslında dinleyicilerin ilgisini kaybetmeden onları sunumun içine çekerek bilgi paylaşmaktır. Maalesef, izleyenleri bilgi bombardımanına tutmak sunumunuzun başarılı olacağı anlamına gelmez. Aksine tüm bilgiyi slaytlara aktarıp dinleyicinin ilgisini dağıtarak, onları sunumdan uzaklaştırma riskiyle karşı karşıya kalabilirsiniz.

Görseller, çoğunlukla vermek istediğiniz mesajı desteklemek amacıyla kullanılmalıdır. Fakat bunu yaparken de, görsellerin verilecek mesajın önüne geçmesine izin vermemelisiniz. Slaytları hazırlarken, yazı tipinin boyutu, sözcük sayısı, renk ve grafik kullanımı konusunda bazı kurallar olduğunu göz ardı etmeyin. Mutlaka bir sunum şablonu kullanın.

Slayt gösterimi sizin seçiminizdir!

Sunumunuz için çok iyi hazırlanmanız gerekir. Bu nedenle, sunum öncesinde pratik yapmanız mutlaka faydalı olacaktır. Akılda kalmasını istediğiniz kelime, slogan ya da ifadeleri sunumun çeşitli noktalarında tekrarlamalısınız. Konuşmanızı dinleyicinin ilgisini canlı tutacak şekilde kurgulamalısınız.  Ayrıca, göz temasınız, vücut diliniz, ses tonunuz ve sahnedeki konumunuz, dinleyici ile iletişiminiz açısından tahmin ettiğinizden çok daha büyük bir önem taşır. Unutmayın, slayt gösterimi bir zorunluluk değil, tamamen sizin tercihinizdir! Slaytları, mesajınızı aktarırken yararlanabileceğiniz bir araç olarak görün. Görsellik ve içerik açısından iyi hazırlanmış bir sunum, sadece dinleyiciye aktarılabildiği oranda başarılı olacaktır.

Share Button