Bir akademisyen olarak, toplantılara ve konferanslara katılmak için çok sayıda davet alacaksınız ve bunlardan bazılarında ise, sizden herkesin önünde konuşma yapmanız istenecek. Her ne kadar kendi alanınıza hâkim bir akademisyen olsanız da, topluluk önünde konuşmak çok daha farklı bir olaydır. Çoğu kişi topluluk önünde konuşmaktan çekinir veya korkar. Eğer siz de o kişilerden biriyseniz, korkunuzu yenmenize yardımcı olacak bazı tavsiyeler verebiliriz.

Yalnız değilsiniz

Eğer korkuyorsanız, bilin ki yalnız değilsiniz. İnsanların birçoğu, topluluk önünde konuşmaktan korkar. Komedyen Jerry Seinfeld’in de dediği gibi, topluluk önünde konuşmaktan korkan insanların sayısı, ölmekten korkanlarınkinden çok daha fazladır. Peki, bu konuşma işi gerçekten o kadar da zor mu?

Öncelikle, neden korktuğunuzu belirleyin. Sizi korkutan tam olarak nedir? İnsanlardan tepki almak mı, konuşmanızı unutmak mı yoksa iyi bir konuşma yapamamak mı? Konuşma yapacağınız anı, gözünüzün önüne getirin ve sanki konuşma yapacakmış gibi  konsantre olun. Konuşma esnasında en kötü ne olabilir?

Ne yapılabilir?

Konuşma yapmadan önce hazırlık yapmak, korkunuzu  yenmek için kullanılabilecek en etkili anahtardır. Öncelikle çalışmanız üzerine hazırlanın, konuşma başlığınızı iyi hazırlayın, uygulama yapın, fakat bunlara günler öncesinden başlayın; bir gece öncesinden değil. Yoksa bu sizin için, daha stresli bir hale gelebilir. Pratik yapmak, tahmin edemeyeceğiniz kadar etkilidir. Ama şunu da unutmayın ki, her şeyi bilemezsiniz; bu yüzden, kendinizi, gelebilecek her soruya karşı hazırlamaya çalışmayın.

Zihinsel olarak hazır olmak da ikinci anahtardır. Korku ile tehlike arasındaki farkı iyi anlamak gerekir. Örneğin, uçma korkusu, uçak kazası olabileceği ihtimalinden doğan bir histir , fakat uçak gerçekten bir yere çarparsa işte bu, bir tehlikedir. Bu yüzden, siz şu an neler olduğuna odaklanın, gelecekte ne olacağına değil. Korku ile savaşmayın; bu size herhangi bir fayda sağlamayacaktır.

Bedeninizi hazırlayın

Zihinsel olarak hazır olmak yetmez; bedensel olarak da hazır olmanız gerekir. Bunun için genel olarak tavsiye edilen, uyumanız, yemek yemeniz, rahatlamanız ve düzenli nefes egzersizi yapmanızdır. Ayrıca, ayakta dururken dizlerinizi birleştirmeyin!

Akademisyenler, mutlaka takım elbise giymek ve kravat takmak zorunda değildirler. Eğer kendinizi rahat hissetmiyorsanız, bunları giymeyin. Mümkün olduğunca az kısıtlayıcı ve ciddi giysiler tercih edin.

Eğer korkularınızı kendi başınıza yenmek için birçok kere uğraşıp, başarısız olduysanız, daha etkili yöntemler deneyebilirsiniz. Örneğin, bir gruba katılıp topluluk önünde konuşma provaları yapabilirsiniz veya bu konuda profesyonel destek veren kuruluşlara başvurabilirsiniz. Doktorunuz ile konuşup, onun tavsiyesi doğrultusunda bir sakinleştirici ilaç da alabilirsiniz. Ancak, doktor tavsiyesi olmadan, bir ilaç almanızı biz kesinlikle tavsiye etmiyoruz.

Korkularınızın, konuşmanızın önüne geçmesine izin vermeyin.

Share Button