Araştırmanızla Nasıl Küresel Bir Etki Yaratabilirsiniz?
Günümüzde bildiğimiz üzere oldukça çok sayıda hali hazırda yayınlanmış araştırma verisi mevcut ve bu durum hedef kitlenizin size ait olan akademik araştırmalarınızı bulmasını git gide zorlaştırmaktadır. Bu nedenle araştırmanızı, yayınlarınızı ve sahip olduğunuz sonuçlarınızı teşvik etmeniz ve onları ön plana çıkartmanız çok önemli hale gelmiştir.
Kalabalıkta bir adım öne çıkmalısınız
Düşünürseniz eğer, sizden ve sizin gibi benzer çalışmalardan çok var. Peki kişiler nasıl size ulaşacaklar? Kalabalığın arasından sıyrılmanıza yardımcı olması için mutlaka bir ORCID profili oluşturun. Bu profil sayesinde, adınızı veya kurumunuzu değiştirseniz bile başkalarının sizi bulması kolaylaşacaktır. Aradıklarında, karşılarına çıkan verilerin gerçekten size ait olduğunu bu ORCID profili sayesinde anlayacaklardır. DOI gibi araştırma tanımlayıcıları da faydalı olabilmektedir. Makalenize olan ilgiyi izlemek için kullanılabilirler.
Daha fazla insanın araştırmanızı okumasını sağlamanın başka yolları nelerdir?
Bir strateji edinin
Bu, her araştırmacının aşina olduğu bir şeydir. Daha fazla insanın işinizi bulmasını istiyorsanız, hedef kitlenizi düşünün. Onlar kim? Neyle ilgileniyorlar? Nerede çalışıyorlar? Onlar sadece sizin bölümünüzde mi yoksa daha uzaklarda mı? Kim olduklarını tahminledikten ve öğrendikten sonra, onlara nasıl ulaşacağınızı düşünün. İnternette nerede vakit geçiriyorlar? Ne tür çevrimiçi alışkanlıkları var? Çalışmanızı nerede tanıtacağınıza karar vermenize yardımcı olması için bu bilgileri kullanın. Twitter, açık platformuyla hedef kitlenize daha etkili mi ulaşacak yoksa onları LinkedIn’de bulma olasılığınız daha mı yüksek? Her ikisini de yaparak çok daha fazla okuyucu kitlesine de erişiminiz mümkün.
Alanınızdaki diğer araştırmacıların kullandıkları stratejilere de bakabilirsiniz. Altmetric yer imini tarayıcınıza yüklemenizi tavsiye ediyoruz. Ardından, alanınızdaki bir makaleye gidin ve Altmetric üzerine tıklayın. Bu, size okuyucuların makaleyi nerede tartıştığı hakkında ayrıntılı bilgileri verecektir. Çalışmanızı tanıtmak için siz de benzer kanalları kullanın. Bu sayede kolayca diğer kişilerin sizin çalışmanıza erişmenizi sağlayacaksınız.
Kararlı olun
Bazı sosyal medya kanalları diğerlerinden çok daha fazla yatırım gerektirir. LinkedIn, ORCID, ResearchGate, Twitter, Facebook, YouTube veya Mendeley gibi sosyal medya platformlarını kullanmak, araştırmanızı tanıtmanın ve daha geniş bir kitleyle paylaşmanın mükemmel bir yolu olabilir. Sosyal medya kanalları da alanınızla ilgili güncel bilgilere erişmenize, meslektaşlarınızla iletişim halinde olmanıza ve farklı konularda fikir alışverişinde bulunmanıza yardımcı olabilir. Çoğu bilim insanı, sosyal medya platformlarının çalışmalarına dikkat çekmek ve araştırma topluluğuyla etkileşim kurmak için harika bir araç olduğunu bilse de, birçoğu hala bu kaynakları tam potansiyelleriyle kullanmıyor.
Araştırmacıların sosyal medyaya dahil olmasını engelleyen faktörlerden biri de etkili bir ağ oluşturmak için gereken zaman ve çalışmadır. Facebook, YouTube veya Twitter üzerinden başkalarıyla etkileşim kurmak, okumak, yazmak, kısa videolar veya slaytlar oluşturmak, fotoğraf çekmek ve farklı platformlara dosya yüklemek için zaman harcamak zorunda kalacağınız anlamına gelir. İyi bağlantılar kurmak ve onları korumak, devam eden bir taahhüttür. Hiçbir zaman tweet atmaz veya herhangi bir şey yayınlamazsanız makul sayıda takipçi elde etmek zor olacaktır ve terk edilmiş bir profil, araştırmanızın güncelliğini iyi yansıtmadığı için bazen yarardan çok zarar verebilir. Bu yüzden kendinize sormanız gereken ilk soru, sosyal medyaya ayıracak vaktiniz olup olmadığıdır.
Mevcut her sosyal medya platformunu kullanmak zorunda değilsiniz. Araştırma alanınıza, deneyiminize ve boş zamanınıza bağlı olarak bazı kaynaklar diğerlerinden daha uygun olabilir, bu nedenle ikinci soru şudur: Hangi kanallar sizin için en iyisidir? Başlamadan önce, seçtiğiniz kanal(lar)a ne kadar zaman ayırmak istediğinizi belirleyin. Twitter kullanmak, günde birkaç kez tweet atmanız gerekeceği anlamına gelir. Bazı tweetler işinizi tanıtmalı ve tartışmalıdır. Ancak, tweetlerin çoğu sizinle ilgili olmamalıdır. Takipçilerinizin beğenebileceği ilginç tweetleri de retweetleyin. Diğer kullanıcıların anketlerini ve sorularını yanıtlayın. İlginizi çeken araştırmaları paylaşın ve yazarları etiketleyin. Tahmin edersiniz ki bu süreç biraz zamanınızı alacaktır.
Ancak çok meşgul bir programınız varsa, LinkedIn belki size daha uygun olabilir. LinkedIn, araştırmanızla ilgili güncellemeleri paylaşmanıza olanak tanıyacaktır. Ayrıca, kısa yazılar yazabileceğiniz blog benzeri bir özelliği de olduğu için, uzmanlığınızı ve istediğiniz şahsınıza veya çalışmalarınıza dair tüm promosyon bilgilerini (ve erişim bilgilerini de) paylaşmanıza olanak tanıyacaktır. Tabii ki hedef kitleniz eğer LinkedIn’de değilse, çalışmalarınızı görecekleri başka bir platform seçmeniz daha doğru olacaktır.
Bunun haricinde, çalışmalarınız ve paylaşımlarınız için geri bildirimler isteyiniz ve alacağınız tüm yanıtlara hazır olunuz. Dürüst sorular sorun ve dürüst yorumlar alın. Sorunuzun altında bazı kullanıcıların yazdıklarınızdan daha çok bir kavga başlatmak veya kendi gündemlerini geliştirmekle daha fazla ilgilenebileceğini deneyimleyebilirsiniz. Elbette ki siz her tür yoruma saygıyla ve profesyonelce katılmayı\cevap vermeyi unutmayın.
Katılımcı biri olun
Çevrimiçi topluluklar harikadır, ancak gerçek hayatta da etkileşim kurmayı unutmayın. İşinizle ilgilenebilecek bir kulüp veya topluluk var mı? Eğer var ise mutlaka bu gruplara katılım sağlayın. Toplantılarından birinde konuşma yapmak için veya seminer vermek için mutlaka gönüllü olun ve bu etkinliklerde de fazlaca ön planda durmaya önem gösterin. Unutmayın ki seyirciniz anahtarınızdır. Sunumunuzun dinleyicileriniz için anlaşılır olduğundan emin olun. Bir konferansta verileri nasıl sunduğunuz, bilimle ilgilenen ancak resmi bir eğitimi olmayan insanlarla nasıl konuşma yaptığınızdan farklıdır. Bu kişileri de ağınıza katmaya uğraşın.
E-posta imzanızı verimli bir şekilde kullanın
E-posta imzanıza araştırmanıza bir bağlantı eklemek gerçekten kolaydır ve işe yarayabilir. İsminizin altına basitçe LinkedIn veya Kudos profilinize bir bağlantı linki koymanız işe yarayabilir. Bu, iletişim kurduğunuz kişilerin işinizi bulmasına yardımcı olmanın kolay bir yoludur. Scholar profilinizi de sanki bir özgeçmişiniz gibi paylaşabilirsiniz.
Çalışmalarınızı daha okunabilir hale getirin
Her makalenizin sade bir İngilizce özetini oluşturun. Bu, her makalenizi daha az korkutucu hale getirecektir. Ayrıca, insanların makalenin tamamını okumak isteyip istemediklerine karar vermelerine de yardımcı olacaktır. Bu özeti ait olduğunuz bloglara veya tartışma gruplarına gönderebilirsiniz. İster istemez okuyucular çalışmanıza göz atmış olacak ve sizden ve yaptıklarınızdan haberi olacaktır. Bir bilim muhabiri bunu görürse, röportaj için sizinle iletişime dahi geçebilir.
Hashtag’ler kullanın
Hashtag’ler, yani temelde başında “#” işareti olan bir konu veya kelime öbeğidir ve bir konuyla ilgili içeriği bulmanın kolay bir yoludur. Örnağin Twitter hashtag kullanımıyla ünlüdür. Makaleye bağlı olarak, çalışmanızı kategorize etmek için #bilim, #mikrobiyoloji, #astrofizik gibi çalışmanıza uygun olacak pek çok kelime kullanabilirsiniz. Hangi hashtag’lerin gerçekten popüler olduğunu belirlemek için Hashtagify’ı kullanın. Popüler bir hashtag kullanmak, insanların çalışmanızı bulmasını daha da olası hale getirir. Özellikle sosyal medya alanlarında popüler hashtagler ile çalışmanız pek çok kişi tarafından bulunabilir, okunabilir ve dolayısıyla atıflanabilir.
Ekip çalışması yapın
Birçok dergi, yayınladıkları makaleleri tanıtmak için kendi sosyal medya stratejilerini kullanırlar. Kurumunuzdaki araştırma ofisinin de sosyal medya, e-posta listeleri, haber kaynakları ve devlet dairelerini içeren araştırmaları teşvik etmek için kullandığı bir Halkla İlişkiler stratejisi vardır. Çalışmanızı daha fazla okuyucuya ve farklı kitlelere tanıtmak hakkında onlarla konuşabilirsiniz ve yardım alabilirsiniz.
İlk başta araştırmanızı tanıtmak biraz acayip ve belki korkutucu bile olabilir. Ancak, hibeleri, ortak çalışanları ve öğrencileri çekmenin önemli bir parçası bolca tanıtım ve paylaşım yapmanızdır. Alanınızdaki diğer kişilerin akademik araştırmalarını nerede desteklediğini öğrenmek için Altmetrics’i kullanın. Ne kadar zaman alacağının farkında olarak benzer bir platform seçin. Her bir makalenizin sade bir İngilizce özetini sağlamak için Kudos gibi bir platform kullanın. Benzersiz araştırma tanımlayıcıları kullandığınızdan emin olun. Başkalarının araştırma verilerinizi takip etmesine yardımcı olmak için bir ORCID profili edinin. Her şeyden önce, çeşitli araştırma topluluklarına katılın.