18

Tezinizi bir Kitaba Dönüştürmek İçin Gerekli En İyi İpuçları

Doktora veya master tezinizi bir kitaba dönüştürmek istiyorsunuz, ancak nereden başlayacağınızdan emin değil misiniz? İşte en iyi tavsiyeleri bu yazımızda sizler için derledik.

İlk yapmanız gereken, hangi yayıncının sizin için en iyisi olduğunu belirlemek olacaktır. Projeniz için hangisinin en iyi olduğuna karar vermek için yayıncıları dikkatlice araştırın. Kitap için öncelikleriniz neler? Her yayıncının ne tür kitaplarda uzmanlaştığını (örneğin ders kitapları mı veya araştırma kitapları mı? Hangi konular ve alanlarda iyiler?) ve size ne tür fırsatlar sunduklarını (örneğin ciltsiz kitap, dijital kaynaklar, açık erişim, vb.) kontrol edin. İletişim kurabilen, anında yanıt veren ve projeye hevesli görünen bir yayıncıyı tercih ederseniz elbette daha iyi olacaktır. Editörleri erteleyebileceği ve etik açıdan kitap dönüşüm teklifinizi aynı anda birkaç yayıncıya göndermemek en iyisidir. Ancak hızlı bir yanıt veya herhangi bir geri bildirim alamazsanız listenizdeki bir sonraki yayıncıyla çok fazla beklemeden iletişime geçmeniz iyi olur.

Bir diğer bilmeniz gereken şey de yayıncıların sizden neye ihtiyacı olduğunu anlamanızdır. Güncel literatüre katkıda bulunan ve ticari kaygıları bulunan yayıncılar elbette ki özgün araştırmaları yayınlamak isterler. Yayıncılar, bu süreçlerde çok sayıda yazardan çok sayıda teklif ve sorular alırlar ve bu nedenle sizler gerekli tüm bilgileri içeren, net, iyi yapılandırılmış bir kitap teklifi sunmalısınız. Bu, hem yayınevlerinin hem hakemlerin hızlı bir şekilde başvurunuzu değerlendirmesine yardımcı olacaktır ve böylece de hem sizin hem de yazınızı okuyan ve inceleyenlerin zamanını kurtaracaktır.

Doktora tezinin bir kitaba dönüşümündeyse, öncelikle tezi kitap haline getirmek için nasıl revize ettiğinizi görmek isteyeceklerdir. Lütfen tezinizden 2 veya 3 örnek bölüm gönderin ki yayınevi rahatlıkla üzerinde çalışabilsin. Bazen bir yayıncı tezin tamamını da görmek isteyebilir. Teklifi yayıncıların yönergelerine göre yapılandırın. Değişiklik gösterdikleri için, her yayıncının web sitesini her zaman kontrol etmeniz faydalı olacaktır. Yapmanız gereken şey, kitabınızı karşıdaki kişiye satmaktır (bir iş başvurusu ve özgeçmiş hazırlar gibi düşünün.) Bize bu kitabı neden alalım bize bunu söyleyin: projenin güçlü yanlarını, potansiyelini ve özgünlüğünü açıkça vurgulayın.

Aşağıda belirtilen önemli hususlar, yayınevine göndermeniz gereken kitap önerisi teklifinize dahil etmeniz gereken noktaları içermektedir.

  1. Bir amaç beyanı: Önerilen kitabın ana temalarını ve hedeflerini kısaca belirtin. Kitap için kısa (150-200 kelime) ve ilgi çekici bir özet sağlayın.
  2. Bölüm özetlerini içeren ayrıntılı bir özet oluşturun. Bölüm başlıkları ve alt başlıkları ile önerilen içindekileri yazın. Bölüm başlıklarını listeleyin ve her bölümde ele almayı düşündüğünüz konu hakkında en az bir paragraf açıklama sağlayın.
  3. Hedef pazarın tanımını yapın. Kitabınız için hedeflenen kitleyi açıklayın. Bu kitabın uluslararası bir çekiciliği olacak mı? Eğer öyleyse, nerede? Teklifin konu alanı geniş çapta öğretiliyor mu veya araştırılıyor mu? Eğer öyleyse bunu çekici hale getirin ve başvurunuzu kabule yaklaştırın.
  4. Ana rakip başlıkların gözden geçirilmesini sağlayın. Ana rakip başlıkları (3-5) listeleyin ve her biri için birkaç cümle açıklama sağlayın. Kitabınızı mevcut rekabetten ayıran nedir?
  5. Formatı netleştirin ve zaman çizelgesi oluşturun. Nihai taslağı göndermeyi düşündüğünüz zaman için gerçekçi bir tarih sağlayın. Referanslar dahil olmak üzere kelime sayısı için kaba bir tahminde bulunun. Herhangi bir ekstra malzeme – örneğin şekil, tablo sayısı veya üçüncü taraf materyal kullanımı gibi şeyler gerekecek mi? Tüm bu detayları belirtin.

Ayrıca başvurunuza lütfen şunları da ekleyin: bir özgeçmişiniz ve kitap başvurunuzu değerlendirecek muhtemel akademik hakemlerin detayları. Makale için nitelikli hakemlik yapabilecek üç ila beş kişiyi listeleyin. Bu öneriler her zaman yayınevlerince kullanılmasa da fikirlerinizin güncel tartışmalarda nereye uyduğunu düşündüğünüz konusunda yayıncılara bir fikir vermeye yardımcı olurlar.

Tezinizi kitaba dönüştürürken dikkat etmeniz gereken diğer önemli detaylar

1. Tüm akademik iskeleleri kaldırın

Bir tezde, akademisyenler sizden ne yapmaya başladığınızı ve onu gerçekten yapmadan önce nasıl yapacağınızı açıklamanızı beklerler. Ardından, bunu yaptıktan sonra yöntemlerinizi, bulgularınızı ve sonuçlarınızı yeniden ifade etmeniz veya özetlemeniz gerekir.

Bir kitapta ise bu ön hazırlıklar ve özetler gereksizdir. Okuyucunun önüne geçerler, kendini tekrar eder hale gelirler ve gerçek konunun etkisini gizlerler. Ayrıca çok fazla yer kaplarlar. Her ikisi de bir tez için gerekli olan Özet ve Giriş, bir kitapta genellikle gerekli değildir. Her zamanki Girişler ve Sonuçlar bölümü de gerekli değildir.

Sıradan okuyucular, doğrudan konuya girmenizi ister. Bu nedenle, kulağa “Bu bölümde tartışacağım …” gibi gelen herhangi bir şey. veya “Bu bölümde, gösterdim …” derhal silinmelidir.

2. Malzemenizi yeniden düzenleyin

Genel okuyucu için yazarken, çalışmanın en dikkat çekici, merak uyandıran veya olağandışı yönlerini derhal konunun kalbine getirmelisiniz. Arka plan bilgisi ve teorik tartışmalar daha sonra gelmelidir. Genel bir kural olarak, özelden başlayın ve tam tersi değil, genele doğru çalışın. Gazetecilikte, herhangi bir haberin kuralı her zaman ilk paragrafta, hatta ilk cümlede okuyucunun dikkatini çekmektir. Ciddi bir akademik çalışmayı bir gazete öyküsü veya makalesiyle karşılaştırmak garip görünebilir, ancak aslında en ciddi kurgu dışı yazarlar benzer bir ilkeyi takip eder. Hikayenin veya tartışmanın en ilginç, dikkat çekici veya olağandışı kısımları genel okuyucunun ilgisini çekmek için önce gelmelidir, gerekli arka planı ve yorumu sağlamak için daha sonra geri dönebilirsiniz.

3. Açıkça “hikayenin kalbine” yeniden odaklanın

Tezinizden bazı yerleri öne çıkarmanız gerekiyor. Yani, en ilginç veya önemli konuların veya temaların ne olduğuna karar vermeli ve daha çevresel materyalleri acımasızca silerek bu önemli parçalara odaklanmalısınız. Arka plan materyali, örneğin, önceki literatürün araştırmaları, tarihsel arka plan, daha önceki ve güncel teorilerin tartışmaları, argümanlar, metodoloji, vs. eğer korunuyorsa, kitabın başından sonuna kadar taşınmalı veya çok fazla içeriğe dahil edilmemelidir. Bunları yapmak kolay değil ancak şu anda uzman olmayan okuyucular için yazdığınızı unutmayın. Hem onlara ne söylemek istediğinizin hem de dikkatlerini neyin çekeceğinin farkında olmalısınız.

4. Bilimsel terminolojiyi olabildiğince azaltın

Çoğu tezin muazzam sayıda dipnotları ve kapsamlı bir bibliyografyası vardır ve bunların tümü, araştırmacılarınızı araştırmanızın genişliği ve derinliği ile etkilemek için tasarlanmıştır. Onları başarılı bir şekilde etkiledikten sonra, artık notlarınızı acımasızca kesmeniz veya yoğunlaştırmanız ve kaynakçanızı makul bir boyuta indirmeniz gerekiyor. Yalnızca sıradan bir okuyucu için gerçekten yararlı olacak şeyleri saklayın ve diğer her şeyi silin. Herhangi bir söylemsel veya açıklayıcı not ya metne geri dahil edilmeli ya da tamamen silinmelidir. Notlar yalnızca kaynaklarla sınırlandırılmalı ve dipnot yerine son not haline getirilmelidir. Belki bunun için kitabın en sonunda özel bir son not bölümü oluşturulabilir.

5. Yeniden yazmak

Kitabınızı oluşturmak için yeniden yazma ve yeni yazma işlemleri gerekli olacaktır. Yeni bir yapı çizdikten ve odaklandıktan sonra, şimdi tamamen yeni bir çalışma yaratmak için baştan yazmaya başlamanız gerekiyor. Yeniden yazarken, olağan kişisel olmayan, soyut akademik tarzdan sıkıca uzaklaşmalısınız. Bu, aşağıdaki örneklerin aranması ve silinmesi anlamına gelir:

* Akademik jargonu bir kenara bırakın. Özellikle çalışmanızı ilk kez tanıttığınızda, kavramı sade bir dil ile ifade etmenin bir yolunu bulun.

* Uzun, karmaşık, dolambaçlı cümleler kullanmayın. Hiçbir cümle, mümkün olduğunca doğrudan ifade edilmesi gereken ikiden fazla fikir içermemelidir.

* Aşırı uzun paragraflara yer vermeyin. Paragraflarınızı mümkün olduğunca bölün ve üç ile yirmi satır arasında tutun.

* Soyut isimler kullanmayın. Mümkün olan her yerde somut isimler kullanın. Edilgen dili kullanmayı bırakın. “Benzer gözlemler Johnson ve Smith tarafından yapılmıştır” demeyin; “Johnson ve Smith benzer gözlemler yaptı” deyin.

* Kendiniz için kullanılan üçüncü kişi dilini kullanmayın. “Şu anki yazarın görüşüne göre” demeyin; “bence” deyin.

* Yazınızı, doğal, kişisel ve iddiasız bir ses ve sade bir dil kullanarak, uzman olmayan hayali bir okuyucuya mümkün olduğunca doğrudan hitap etmeyi öğrenmelisiniz. Seyirci farkındalığı, konuştuğunuz ve yazdığınız gerçek, gerçek bir insan duygusu, geliştirebileceğiniz en faydalı iletişim becerilerinden biridir.

Yazarken, bir yemek masasında veya kafede akıllı, eğitimli bir arkadaşınızla işiniz hakkında konuştuğunuzu hayal etmeye çalışın. Arkadaşınız tamamen başka bir alanda ve sizin uzmanlık alanınız hakkında çok az şey biliyor ya da hiçbir şey bilmiyor, ancak ne yaptığınız hakkında daha fazla bilgi edinmek istiyor. Bu arkadaşınızla, akademik hocanız için yazacağınızdan oldukça farklı bir şekilde konuşacaksınız. Geliştirmeniz gereken işte bu samimi, açık sözlü, konuşma tarzıdır.

Genel bir kitle için başarılı yazarlar haline gelen birçok akademisyen, yazma becerilerini geliştirmek, okuyucu farkındalığını artırmak ve akademik eğitimleri sırasında edindikleri akademik yazma alışkanlıklarını unutmak için yazarlık kursuna katılmaktan da büyük fayda sağlamıştır. Biz de bu yaratıcı yazarlık ve kurgusal olmayan yazarlık kurslarını ciddi şekilde değerlendirmenizi öneririz.

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of
X

Ücretsiz makalelerinizi tükettiniz.

Araştırma yazarlığı ve akademik yayıncılık konusundaki tüm kaynaklarımıza sınırsız erişim sağlamak için ücretsiz üye olun:

  • 320 + blog makaleleri
  • 50+ Web Seminerleri
  • 10+ Uzman podcast
  • 10+ e-Kitap
  • 10+ Kontrol Listesi
  • 50+ İnfografikler
We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications