Boş ekrana saatlerce bakıp masadan kalkmak… Bu durum tanıdık geldi mi? Boşuna inkâr etmeyin siz de bunu yaptınız. Yazmanız gereken yazıyı, bitirmeniz gereken araştırmayı, tamamlamanız gereken makaleyi erteleyebildiğiniz kadar ertelediniz. Fakat umutsuzluğa kapılmayın çünkü yalnız değilsiniz. Neredeyse herkes bu sorunu yaşamıştır. Erteleme, ağırdan alma, oyalanma, artık adına ne derseniz deyin, kendi isteğinizle ya da bir arkadaşınızın ayartmasıyla olmuş olabilir. Verilen kısa kahve molalarının saatlerce sürdüğünü biz de biliyoruz sonuçta!

Doktora öğrencileri veya akademisyenler için bu problemi çözmek diğerlerinden çok daha zor olabilir. Çünkü bu kişiler yaşlarından dolayı bol miktarda sorumluluk yüklenmişlerdir. Bunun sonuncunda da kimi işler defalarca ertelenmiş, halen de erteleniyor olabilir. Her ne kadar zor olsa da erteleme veya oyalanma probleminizi çözmek ve  işteki veriminizi artırmak mümkün. Çözüme giden yolun ilk adımı da tahmin edeceğiniz gibi zamanı doğru kullanma yani zaman yönetimi.

researcher-procastination

Kendinize hâkim olun

Kendinize hâkim olun derken, ayartılmayın demek istiyorum! Kim ne derse desin çalışacağınız zaman ile eğleneceğiniz zamanı kesin çizgiler ile ayırın. Çalışma zamanınızda da kesinlikle başkalarına kulak asmayın. Eğer güçlü durursanız başkalarını da olumlu yönde etkileyebilirsiniz. Yüksek lisans tezimi yazarken ev arkadaşım o kadar ciddi ve durmaksızın çalışıyordu ki ben de ister istemez çalışıyordum; o ara vermeden ara vermeye gönlüm razı olmuyordu.

Gönüllü tecrit

Diğer bir taktik ise bilgisayarınızı, laptopunuzu veya tabletinizi karantina altına almanız. Çalıştığınız cihaz her ne ise onda sosyal medya hesaplarınızdan ayrı bir kullanıcı hesabı açın ve o hesap ile çalışın. Hatta iş için ayrı bir eposta hesabı açmanızı da tavsiye ederim. Çünkü siz çalışırken farklı konulardaki mesajlar çok dikkat dağıtıyor. Dikkatiniz bir kere dağıldıktan sonra ise geçmiş olsun. Geriye dönmeniz en az 20 dakika! Bu yüzden çalışma zamanınızda diğer hesaplarınızı kapatın ve antisosyal olun. Hatta bunun için tavsiye edeceğim bir uygulama bile var: İsmiyle müsemma anti-social.cc

Uygun uzunluktaki seanslar

Kendinize zaman kısıtları koyarak çalışmak da oldukça etkili bir yöntem. Örneğin 45 dakika boyunca kesintisiz çalışın ve sonunda kendinize kahve veya çay gibi ufak bir ödül verin. Ama süreyi abartmayın! Ardından tekrar kesintisiz çalışabileceğiniz bir zaman dilimi daha belirleyin ve sonunda yine kısa bir dinlenme zamanı oluşturun. Emin olun ne kadar verimli çalıştığınıza siz bile inanamayacaksınız.

Profesyonel yardım

Tüm bunlardan sonra halen erteleme huyunuzdan kurtulamadıysanız, profesyonel yardım almanız gerekebilir. Hemen korkmayın doktora gitmenize ilk etapta gerek yok. Üniversiteler bu konuda da destek verebiliyor. Bölümünüzde veya çalıştığınız yerde bu konuda destek veren kişiler varsa hemen irtibata geçin. Ertelemeyi bırakın, artık çalışma zamanı!

Share Button