Yayınlanabilir bir araştırma ile gerçekten iyi bir araştırma aynı şey mi ya da bir araştırmanın yayınlanması için bazı tavizler veriyor muyuz? Bu iki soru aslında birbirinin aynısı diyebiliriz. Bu soruları sormamıza neden olan akademik dünya içerisinde bazı etkenler var. Daha önceki yazılarımızda da bahsettiğimiz gibi özellikle genç akademisyenler üzerinde oluşan ‘’Yayınla ya da Yok Ol’’ baskısı bunlardan biri. Bu baskının detaylarında da bu genç eğitimcilerin kurumlardan sürekli kadro alma isteği gibi bazı faktörler de var. Diğer bir neden ise açık erişime sahip araştırmaların gün geçtikçe fazlalaşması ve akademisyenlerin bu yayıncılara makale yayınlatmak için belli paralar ödemesi. Üçüncü ve son neden ise bütçe sıkıntısı çeken kurumların daha yüksek ücretler talep edebilmeleri için doktora öğrencilerini hedef alması.

desk_research_paperBu üç madde gözönüne alındığında araştırma kalitesini etkileyen bu tarz şeyler bizi tek bir soruya götürüyor: İyi bir araştırma artık nasıl olmalıdır?

Metodolojik bir soru olarak ‘’İyi Bir Araştırma’’
İyi bir araştırma çalışmasının nasıl olması gerektiğini anlamaya çalışırken, bir proje oluşturmanın en temel kavramlarına bir daha bakabiliriz:

  • Araştırmanın sağlam bir hipotezi var mı?
  • Araştırmanın hedefini ve amacını açıkça belirleyen saygın kaynaklardan yapılan kapsamlı bir literatür taraması var mı?
  • Düzgün bir iş yapmak için yeterli zaman, kaynak ve araştırma ekibi var mı, yoksa mevcut fonu aşmamak için bazı tavizler verilmiş mi?
  • Gerekirse hipotezi ve araştırma stratejisini geliştirmek için bir istek var mı?
  • Araştırma sonuçları için beklentiler gerçekçi mi?

Etik bir soru olarak ‘’İyi Bir Araştırma’’
Şimdi gelelim işin etik tarafına. Şunu bir düşünelim. Arkadaşlarına göre zamanı daha az ve kaynakları daha sınırlı aynı zamanda da daha az proaktif bir doktora öğrencisi araştırmasını veya tezini nasıl zamanında bitirebilir? Genelde kurumların tez danışmanları tarafından verilen cevap şudur: Seninkine benzeyen yayınlanmış en az on yıllık bir çalışma bul ve onu tekrar et veya çok benzerini yaz. Öneri öğrencinin beklentilerini karşılıyor değil mi? Karşılıyor karşılamasına ama bu da bir çok sorunun ortaya çıkmasına neden oluyor:

  • Araştırmanın geçerliliği ne olacak?
  • Bu çalışmanın genel olarak katkısı nedir ve bu ek veriler orijinal çalışma üzerine bir katkı sağlayacak mı?
  • Çoğaltılmış çalışmalara karşı yayıncıların ilgisi oldukça azdır. Peki, bu durumda öğrenciye verilen bu tavsiye araştırmasının yayınlanamama ihtimalini doğurmuyor mu?
  • Öğrenciyi daha önce yapılan bir araştırmayı tekrar etmeye yönlendirmek yetkin bir araştırmacının akademik hedeflerini karşılıyor mu?

İyi bir araştırmanın yapı taşları
Saygın akademik dergilerin yeni araştırmacıların modellemesi için birinci sınıf araştırma materyali yayınlamasında hiçbir sıkıntısı yoktur. Fakat bu demek değildir ki araştırma metodolojisini ve başlığını direk kopyalayabilirsiniz. Burada yapmanız gereken kendi araştırmanızda yeterli dişe dokunur veriyi sunmanızdır. Aksi takdirde boş ve tamamen kopya olan bir araştırma ile başbaşa kalırsınız ki bu hem sizin hem de kariyeriniz için pek hoş olmayacaktır.

Share Button